Dag 5 - One day tour - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu Dag 5 - One day tour - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu

Dag 5 - One day tour

Door: Gemma

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Gemma

12 Juli 2013 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Vanmorgen om 5:00 de wekker want we gingen on tour met Robert en Wahjira. De reis zou gaan naar Polonnaruwa en dan via Sigiriya en Dambulla terug naar Kandy. Polonnaruwa is een ruïnestad waar de gebouwen een grote variatie in stijl tonen met een duidelijke invloed van de hindoeïstische Tamils. In Sigiriya kun je de beroemde leeuwenrots beklimmen. Het is een soort van steile graniet klomp die 200 meter oprijst uit de omringende jungle. Je moet meer dan 1800 treden nemen om boven te komen. En in Dambulla vind je de Rock Temple. Daar kun je allemaal beelden zien van koningen, hindoegoden maar vooral van Boeddha.

De trip ernaar toe duurde ongeveer 3 uren. Onderweg haalde Robert ontbijt, “Roti” heel anders dan de Surinaamse Roti die wij kennen. Een soort ronde deegachtige broodjes ter grote van een rijstwafel en er zit groene chili in verwerkt. We mochten proberen en het was een vreemd ontbijtje voor ons.
Meer iets voor bij de borrel dan als ontbijt zeg maar. Wel erg lekker! Pieter zal thuis kijken of hij het originele recept hiervan kan vinden en dan proberen om het zelf te maken.

Het was een prachtige trip waarbij je vanuit de drukte van Kandy langzaam de jungle in rijdt.
In Kandy zie je overal wat. We blijven ons verbazen over wat ze allemaal langs de weg verkopen. Sommige mensen hebben met een paar houten plankjes een kruk en afdakje gemaakt en verkopen dan opblaasbare water spullen. (Zwembanden, krokodillen, bugsbunny, zwembadjes) Dan zou je denken dat je vlak bij zee of een meer zou zitten maar nee hoor gewoon in de binnenlanden.
Langzaam werd het steeds rustiger op straat en op een gegeven moment veranderde het uitzicht van gekleurde huisjes naar jungle en rijstvelden. Wat een prachtige natuur en zo vreselijk mooi groen. We reden langs prachtige meertjes en op een gegeven moment moest Wahjira vol in de ankers omdat er een groepje apen over de weg staken. Er zaten 4 bananen in onze lunchpakketjes en deze hebben we uiteraard gevoerd aan de apen. Ze kwamen echt naast de bus zitten. Een hele gave ervaring!
Even later hoorden we Wahjira en Robert gillen “Elephant! Wild Elephant on the road!”.
Wow! Er stond een wilde olifant in de berm te knabbelen aan al het groen. Toen we stopten verstopte hij zich eerst weer in de bosjes en daarna kwam hij langzaam weer naar de weg toe. Op een meter afstand konden we genieten van het geweldige beest.

Na een tijdje werd het landschap steeds droger en droger. Later hoorden we van onze gids dat in dit gebied het 6 maanden regent en het daarna 6 maanden kurk droog is. We kwamen nu echt in de Sahara temperaturen. Wat een verschil met Kandy. Terwijl het hemelsbreed niet eens zo vreselijk ver uit elkaar ligt. We stopten bij een restaurantje van de militaire basis van Sri Lanka. Daar hebben we even thee gedronken en toen we buiten aan het roken waren hoorden we die mooie vogel geluiden. Die vogel heet in het Singhalees Koha.

We kwamen aan in Polonnaruwa en daar regelde Robert voor ons een gids die ons 2 uren lang alles vertelde over de ruïne stad en de beelden die er stonden. Een geweldige kerel! Het was zijn droom om gids te worden en hij heeft hier heel hard voor gestudeerd. Hij heeft een soort pas waar opstaat in welk gebied hij het beste gids kan zijn. Op zijn pas stond: whole island. Bewondering voor deze man, die zijn passie met meer dan veel plezier uitoefent en zijn dromen nagestreefd heeft! We hebben heel veel van hem geleerd.
Zo werd de tand van de Boeddha eerst daar bewaard. Later werden er door nog 3 verschillende koningen steeds grotere gebouwen gebouwd om de tand in te bewaren. Ook kwamen we bij 4 beelden die levensloop weergaven. 4 Boeddha’s die staan voor meditation, education, nog iets en doodgaan. We hebben geleerd wat het verschil is tussen de slapende Boeddha en de Boeddha die het doodgaan weergeeft. Ze lijken namelijk heel erg op elkaar maar aan 4 kenmerken kun je zien of het om een slapende of een dode Boeddha gaat.

1. Slapende Boeddha heeft zijn ogen half dicht, dode Boeddha heeft ze helemaal gesloten.
2. Slapende Boeddha heeft een klein oor, dode Boeddha heeft een groot oor die de versmelting van je lichaam weergeeft als je doodgaat.
3. De rok van de Slapende Boeddha ligt slordig om het lichaam heen, de rok van de dode Boeddha ligt in 6 laagjes mooi op elkaar gestapeld (dit heeft dus iemand anders gedaan, want als je dood bent kun je niet meer je eigen rok goed neerleggen, logisch toch?)
4. De voeten van de slapende Boeddha liggen gelijk naast elkaar, de voeten van de dode Boeddha verspringen een beetje.
De man vertelde echt heel boeiend! Erg interessant!

Op de terugreis even geluncht en we zaten naast een groep Boedistische Monniken te eten. Grappig, dat doe je niet elke dag! Dus even stiekem een fotootje geklikt.
Daarna op naar Sigiriya. In eerste instantie wilden we de flinke klim naar boven gaan maken want er wordt gezegd dat het meer dan de moeite waard is.
Maar nu deed zich vanmorgen het volgende voor:
Pieter was op zoek naar zijn gewone schoenen, nergens te vinden! Na lang overleg, denken en ergernis zijn we tot de vervelende conclusie gekomen dat hij ze vergeten is in het vliegtuig….
Pieter had in het vliegtuig zijn schoenen uit. Om naar de wc te gaan deed hij elke keer zijn slippers aan. Het laatste stuk van de reis was hij immers zo beroerd dus na de landing zo snel mogelijk dat vliegtuig uit. Waarschijnlijk is hij toen zijn schoenen vergeten.
Best wel flink balen maar ook wel weer typisch wat voor Pieter en een mooi verhaal voor de thuisblijvers!
Het is niet handig om met slippers 1800 treden op te gaan en de warmte was ook té erg. We hebben dus de klim naar boven niet gemaakt maar wel een mooi plaatje geklikt! Robert zei “the next time you come to Sri Lanka we go upstairs!”

Toen op naar Dambulla waar de rotstempels zijn. Onderweg in de auto hebben we de plannen voor de aankomende dagen met Robert door gesproken. We zouden eigenlijk maandag pas naar Kalutara gaan maar i.v.m. de tijd en wat we allemaal nog willen gaan doen voor de stichting, hebben we besloten om zondag middag al met de trein van Kandy naar Colombo te gaan. Dit schijnt echt een waanzinnige trip te zijn! Robert en Wahjira halen ons dan op in Colombo, zodat we niet moeilijk hoeven te doen met overstappen e.d. en regelen voor ons een hotel voor 2 nachten in Kalutara.
Omdat ze dan dus maar 1 dag vrij hebben, i.p.v. 2, leek het ons beter om niet meer de rots tempel in te gaan maar alleen even een foto te maken van het gouden Boeddha beeld van de Golden Temple.
Zo konden we om 14:30 weer terug naar Kandy gaan. We kwamen om 16:30 aan, mooi op tijd. Wahjira en Robert moeten namelijk nog 4 uren terug rijden naar Kalutara. Ze hebben al vanaf maandag hun kids en vrouwen niet gezien dus vandaar dat we besloten hebben niet te rotstempel in te gaan. Zo zijn zij ook een beetje vroeg thuis.

Terug bij het hotel zijn de mannen even mee geweest naar onze kamer en hebben we ze de laptops overhandigd en een beetje uitleg gegeven. De ene laptop die al helemaal startklaar was hebben we aan Wahjira gegeven en de andere laptop, waar we in Colombo nog Engelse software voor moeten kopen, aan Robert. Ze waren er vreselijk blij mee!

Morgen blijven we lekker bij het hotel chillen en zondag dus met de trein naar Kalutara.
Wederom een geweldig dagje achter de rug. Maar nu even tijd voor rust.
Tot de volgende blog!

• 12 Juli 2013 - 18:31

Pieter Sytsma:

Geweldig! Ga zo door. Groetjes , Heit

• 13 Juli 2013 - 00:35

Corry:

Wauw zeg, wat een trip hebben jullie gemaakt en weer veel beleeft. Op je slippers kun je idd die trap niet op want het is een hele klim.
    De Leeuwenrost waar wij ook op zijn geweest was toendertijd nog zonder!!!!! hekken. Kun je je dat voorstellen? Levensgevaarlijk.

Nou Gem, je kunt zo een boek uitgeven hoor, wat kan jij goed onthouden van wat er wordt verteld, geweldig en interessant om te lezen.

We blijven jullie volgen.

Liefs mij

• 13 Juli 2013 - 11:19

Elly Prins Harderwijk.,:

Get noten van dit interrante reisverslag.neem maar een fyne rustige dag,zoveel indrukken moeten jullie wel verwerken en er komen nog veel meer groetje.