Dag 7 - Tangerine beach special - Reisverslag uit Kalutara North, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu Dag 7 - Tangerine beach special - Reisverslag uit Kalutara North, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Tangerine beach special

Door: Gemma & Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Gemma

02 Juni 2012 | Sri Lanka, Kalutara North

Vanmorgen na het ontbijt werden we door Robert opgehaald met de tuktuk om te gaan kijken op de school van zijn kinderen.
Zijn kinderen zitten op een private school dus we hadden verwacht dat het wel iets luxer zou zijn. Niets was minder waar…
De school was een soort grote loods (alleen het dak) op palen. Het is één grote ruimte waarin ze de klaslokalen scheiden door schermen, waar Pieter gewoon overheen kon kijken.
Tussen de schermen staan plastic stoelen voor de kinderen, een schoolbord en een paar tafeltjes en een tafeltje met schriften. De leerkracht zit ook aan een plastic tuintafel met een plastic stoel.
Heel bizarre om te zien. Er zijn wel een paar gekleurde betonnen muren met leuke wandschilderingen erop.
We hadden voor de klas van Robert zijn dochter (Amandi) pennenbakjes met kleurpotloden en een puntenslijper mee genomen en voor de klas van zijn zoon (ik ben z’n naam even kwijt) hadden we een tekenschrift, schrijfschrift pen en kleurpotloden mee genomen. Ook hadden we lolly’s, soort smarties en kindersurprises mee.
We werden zeer hartelijk ontvangen en alle kinderen gingen netjes staan om de spullen in ontvangst te nemen. “Thank you miss, Thank you sir” heel erg keurig.
Ze hadden blauwe uniformen aan en alle kinderen waren echt super vrolijk.
Iedereen kwam om ons heen staan en toen Pieter ging filmen begon iedereen te giechelen en te zwaaien.
We hebben nog even met de directrice gesproken van de school. Toen we vertelden dat ik in Holland ook leerkracht was, werd de vrouw heel erg nieuwsgierig naar hoe het onderwijs in ons land gaat.
Ik durfde niet te veel te zeggen over digitale schoolborden, kasten vol met ontwikkelingsmateriaal enz. Toen wij vertelden dat ik 28 kinderen in de klas had, sloeg ze helemaal stijl achterover. Ze vroeg of er dan 2 teachers waren. Nee dus…! De klassen daar zijn niet groter dan ongeveer 15 kinderen. De kinderen starten elke dag met Engelse les vanaf de First grade, ook de kleuters dus.
De kinderen hebben allemaal een fles water op hun tafel want het is echt té warm daar.
(Ik zal nooit meer klagen over mijn, af en toe, te warme lokaal!)

Daarna in de tuktuk weer terug om nog wat beltegoed kaartjes te halen voor Pieter en op naar Roberts place want zijn vrouw finished my Sari:)
We kwamen bij Roberts huis aan en hij woont voor Srilankaanse begrippen erg mooi.
In de logeerkamer hielp zijn vrouw mij om de sari aan te doen. Een hele klus. Pieter sprak met Robert over het leven in Nederland en de kosten die wij hebben voor huur, gas, water, elektrisch en over het werk van Pieter. Hij vond dat ook verbazingwekkend! Maar natuurlijk niet te vergelijken met hoe de mensen het hier hebben.

Terug bij het hotel hebben we gechilld en gezwommen (Gerben natuurlijk in de Indische oceaan) en na de lunch werden we om 14:30 opgehaald om naar een koloniaal huis te gaan.
Dit was erg grappig! 100 roepies entree p.p. (60 cent) en een partij oude meuk dat we daar binnen aantroffen! Een kereltje zonder tanden leidde ons vol trots rond en we verstonden weer werkelijk niets van z’n gebrekkige Engels. We riepen maar de hele tijd “oke, nice, yes”.

Terug in de tuktuk en Gerben en Ellen hebben nog even computerspelletjes gekocht voor Robert zijn kids. In de winkel was er een man die Ellen steeds om geld vroeg. Hij liep maar om haar heen en toen ze dit tegen Robert zei liep hij er met z’n breedste schouders op af om vervolgens de man even flink aan te spreken en uit de winkel te zetten.

Terug bij het hotel hebben wij een uur met Martine en Ypie geskyped. Erg leuk! En we hebben met de laptop even door het hotel gelopen om ze alles even te laten zien.
Daarna aan de buitenbar gezeten met een cocktail (de barkrukken op paal moeten ze eerst ophalen en dan in een gat in de grond zetten)
De barman vroeg of we een calculator bij ons hadden (random reader). Wij legden hem uit waarvoor dit was en hoe we dit gebruikten. De ober had dit nog nooit eerder gezien. We werden weer met grote ogen aan gekeken. Je voelt je erg opgelaten, echt een rijke toerist met camera, fotocamera, laptop enz.

Zo lekker eten van het buffet, wat trouwens perfect is hier, en een heerlijke Tangerine Beach Special cocktail!

Vanavond vroeg op bed want morgen om 6:30 begint onze volgende trip!

• 02 Juni 2012 - 18:39

Brakeltjes:

Hoi allemaal
    Staat er weer leuk op ,mooie kleuren van je Sari Gemma .Ben benieuwd waar je vader mee aankomt, krijgen we dat ook nog ff te zien voor hij huiswaards keert ?

Groetjes uit Terherne

• 02 Juni 2012 - 19:37

Hugo&Annelies:

Haai de Sari staat je goed hoor zus! Ben benieuwd naar je volgende vehaal:)
    xxxx Hugo & Annelies

• 02 Juni 2012 - 23:40

Fardau:

Vet Mooie Sari!!! ( ik wil ook nog steeds 1..) Volgend jaar maar aanschaffen als we naar Sri-Lanka Gaan

• 03 Juni 2012 - 10:59

Jenny:

Heeey!!

Leuk om al jullie verhalen te lezen!
    De sari is prachtig!

Enjoy!

• 03 Juni 2012 - 11:57

Martha:

Staat je goed Gemma, die Sari. Echt super om jullie verhalen te lezen. Ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Op naar het volgende verhaal. Genieten!! xx

• 03 Juni 2012 - 15:59

Pieter En Gemma Sijtsma:

voor de mensen die het zijn opgevallen: het goede verslag staat er nu op