Dag 8 - Work to do for Stichting Anusa - Reisverslag uit Kalutara North, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu Dag 8 - Work to do for Stichting Anusa - Reisverslag uit Kalutara North, Sri Lanka van Pieter en Gemma Sijtsma - WaarBenJij.nu

Dag 8 - Work to do for Stichting Anusa

Door: Pieter & Gemma

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Gemma

16 Juli 2013 | Sri Lanka, Kalutara North

Vanmorgen werd ik wakker van een heerlijk achtergrond geluidje. We hadden de wekker om 7:30 gezet omdat we vandaag van alles gaan kopen voor de Stichting.
Ik zocht half slaperig mijn telefoon om hem uit te drukken (mijn wekker op de telefoon start altijd 10 minuten van te voren met een heerlijk briesje, zeegeluiden en vogels). Toen ik hem met 1 oog bekeek zag ik dat de wekker nog niet eens gegaan was. Huh??? Waar ben ik? Oh jaa!!! In Tangerine Beach. Het geluid was dus niet van mijn telefoon maar gewoon ECHT!
Hahah, snel uit bed gesprongen om vanaf ’t balkon van het uitzicht te genieten. (Dit hadden we gister bij aankomst in het donker nog niet goed kunnen zien).
Prachtig!
Pieter is gelukkig ook weer iets fitter dus hop,hop,hop uit bed en douchen. Rechtstreeks naar het voortreffelijke ontbijt waar we weer een warm onthaal kregen van alle obers.

Vandaag staat inkopen doen voor de stichting op onze planning.
Om 9:30 werden we opgehaald door Robert en Dulika (zijn vrouw), die hadden we nog niet gezien dus dat was erg leuk!
We reden met z’n 4& naar een book shop in Kalutara daar hebben we bijna de hele winkel leeg gekocht: rekenschriften, schrijfschriften, stiften, balpennen, gekleurde pennen, potloden, pennendoosjes, rekenrekken, wereldbol, wiskunde setjes (met passer, liniaal enz.).
We hebben voor de klas van Kawindu en Amandi spullen gekocht, voor de klas van de zoon van Wahjira en voor de school van Anusa.

Daarna gingen we eerst naar de school van Kawindu, private school. Hier waren we al eerder geweest. Erg leuk om terug te zijn en iets beter om ons heen te kijken. We hebben met verschillende teachers gesproken en ook hebben we aan 5 klassen spullen kunnen uitdelen.
Eerst de klas van Kawindu daarna die van Amandi en toen nog 3 klassen. We hadden nog een aantal spullen in de tuctuc staan en toen Pieter even wat extra pennendoosjes ging ophalen zag hij een paar vrouwen snel weg rennen bij de tuctuc met hun kinderen aan de arm.
Ze hadden aan de dozen lopen sjorren en een aantal pennendoosjes misten… Nou ja, helaas.
We kregen van de directrice van de school wel 10 x excuses.

Daarna zijn we naar de school van Wahjira’s zoon. Dit is een gouverment school en in de klas van zijn zoon zaten zo’n 40 kinderen. Toen we bij de school kwamen stond Wahjira’s vrouw al klaar om hun zoon op te halen. Ze bedankte ons heel erg voor de laptop en wat super om haar weer te zien. Erg leuk om te kijken en ook daar hebben we van alles uitgedeeld. Toen we binnen kwamen gingen alle kinderen staan. Het klas lokaal was echt mega vol, zeer rijke leeromgeving? ;-) (even voor mijn collega’s)

Toen we klaar waren met uitdelen zongen die kids een liedje voor ons en er werd geklapt. Heel gaaf om op deze school te kijken.

Voor de school van Anusa hebben we ook nog van alles maar dat brengen we woensdag. Ben zeer benieuwd hoe een plantage schooltje er dan uit ziet.

Toen weer terug naar het hotel. Onderweg even wat brood, jam en kaas gescoord en we hebben heerlijk op ons balkonnetje met uitzicht over de Indische oceaan geluncht. (als je de schimmel op het brood even weg denkt dan…)

Om 14:15 kwam Robert ons weer ophalen. Hij kon dan eerst zijn kinderen van school halen, lunchen en weer terug brengen.
We hebben bij de fancy shop een microwave magnetron en een blender gekocht voor het weeshuis. Uiteraard kwamen ze eerst weer met de duurste versie aanzetten maar uiteindelijk toch gekregen wat we wilden hebben.
We hadden nog een aantal dingen op ons lijstje staan. Robert moest nog even Engelse software hebben voor op de laptop. Wij naar een computershop waar we windows xp hebben gekocht. (illegaal maar dat boeit niet).

Daarna heeft Robert ons weer met de tuctuc naar het Hotel gebracht.
We hebben onderweg besproken dat Robert 40 kilo melkpoeder en 5 kilo biscuits voor het weeshuis gaat halen en ook 30 kilo rijst, 5 kilo Dhal (linzen) en 5 kilo suiker voor mijn moeder.
Dit neemt hij morgen mee als we weer naar Kandy gaan.

Pieter heeft heerlijk liggen chillen onder de airco, ik natuurlijk buiten op het balkon en rond een uur of 17u hebben we even geskyped met Ypie. Daarna een lekkere borrel in de bar en om 19u werden we door Robert opgehaald om nog even gedag te zeggen bij zijn familie.
Het was heel erg gezellig! Dulika had heerlijke thee gezet en we kregen koekjes en banaantjes.
De laptop was vol in gebruik door Kawindu en we hebben alle foto’s gezien op de i-pad van Robert. Jan Albert, Jacquelien alle bekenden kwamen voorbij!

Om 20:30 waren we weer terug bij het Hotel en daar hebben we heerlijk gegeten en nog even met de obers geouwehoerd.
Pieter weet eindelijk hoe de Srilankaanse kookpotten heten. Valan, clay pot. Waarop Pieter een grapje maakte “In Holland we have PleePot, but that’s something else!”
Pffff hahahah, we lagen helemaal in een deuk inclusief obers.

Vroeg gaan slapen om morgen goed fit te zijn voor de zoektocht naar Kumar z’n familie.
We zijn heel erg benieuwd hoe dat gaat verlopen!

• 16 Juli 2013 - 18:34

Elsemiek:

Jullie zijn toppers!! xxxxxxxxxxxxxx

• 16 Juli 2013 - 19:08

Ester:

Na een weekend zonder internet ben ik weer helemaal bij... Dennis en ik zitten heerlijk in de tuin, dinsdagavond 7uur, in de korte broek en met de barbecue aan. Met jullie verhalen op de Ipad krijgt de avond helemaal een tropisch tintje!

Wat een reis en wat een prachtige dingen doen jullie daar. Super!!

Morgen gaan ik op vakantie en ik weet niet of wij dan nog op internet kunnen. Ik hoopten wel, want eigenlijk ik niets missen.

Ik heb de foto's voor het laatst bewaard, dus daar ga ik nu nog even van genieten.

Heel veel liefs

Dennis en Ester